U sklopu projekta A.C.T.I.V.E.= Activity and Creativity Through Ideas and Ventures = Employment, u drugom ciklus edukacijskih aktivnosti na Sveučilištu – „AKADEMIJA ZA PODUZETNIČKI NAPREDAK“, održali smo radionice „Prepoznavanje poduzetničkih prilika“ i „Od ideje do poduzetničkog pothvata“, u razdoblju od 26.02. do 02.04.2015.
Što smo radili možete pročitati u nastavku teksta.
Poduzetnička igra
Započeli smo igranjem PODUZETNIČKE IGRE. Iako su na početku sudionici bili skeptični i nisu mislili da mogu nešto naučiti igrajući se „kao djeca“, na kraju su se svi složili da smo postigli zadane ciljeve: upoznati se s osnovnim poslovnim ciklusom (pribavljanje financijski sredstava za početak poslovanja, planiranje utroška sredstava, nabava materijala, štednja, troškovi, proizvodnja, prodaja), upoznati se s načinom donošenja odluka (i onda kada ne ide sve prema planu!), naučiti upravljati novčanim tokom u poslovanju, naučiti osnove jednostavnog računovodstva i naučiti upravljati rizikom. Proizvodili smo šešire noseći se sa stresnim uvjetima nedostatka iskustva i ograničenog vremena, nastojali zadovoljiti potrebe kupaca (kroz rigoroznu kontrolu kvalitete), timski donoseći odluke i nastojeći ostvariti što bolji profit na kraju mjeseca. Na kraju smo jasno mogli usporediti planirani rezultat s ostvarenim rezultatom, analizirati kako smo se ponašali, timovi su analizirali svoje snage i slabosti i sam uočavali što bi drugi puta učinili drugačije.
Generiranje ideja
Temu „Generiranje ideja“ sjajno nam je približila prof.dr.sc. Sanja Pfeifer, koja je svojim znanjem, iskustvom, a osobito sposobnošću motiviranja sudionika uspjela iz nas koji smo sudjelovali izvući skrivene kreativne potencijale i natjerati nas da svojim moždanim vijugama priuštimo dobar kondicijski trening. Prepoznavali smo i povezivali polovice rečenica (misli i izreka) istaknutih povijesnih ličnosti kako bismo „probili led“ i otvorili put slobodnoj komunikaciji. Naučili smo da ideje nisu samo jedan bljesak u našem mentalnom sklopu, nego je generiranje ideja proces koji počinje mentalnom gimnastikom, nastavlja se idejacijom, a zatim doradom i verifikacijom ideje. Sve faze ovog procesa upoznali smo na praktičnom primjeru, radom u timovima. Svaki tim dobio je zagonetni predmet i onda je krenula „oluja mozgova“ (brainstorming).
Na prvu nismo znali odakle bismo krenuli, a onda su ideje počele „pljuštati“. Slijedeći izazov bio je SCAMPER tehnikom izbrusiti ideje (nešto zamijeniti, spojiti, prilagoditi, modificirati, pronaći drugu uporabnu vrijednost, eliminirati ili potpuno izokrenuti pristup). I na kraju elevator pitch, prezentiranje ideja u vrlo kratkom roku kojem je cilj pridobiti potencijalne investitore ponudivši im odgovore na pitanja: što nudimo?, tko su naši kupci?, koju potrebu zadovoljavamo ili koji problem rješavamo?, ključne koristi proizvoda? i ključne razlike u odnosu na već dostupne proizvode?.
Poduzetnik u meni i kako od ideje do poduzetničkog pothvata
Testirati smo potrebu sudionika za postignućem i neovisnošću, njihova kreativna tendencija, sklonost riziku, te motivacija i odlučnost GET (General Enterprising Tendency) testom, kojim je svatko od polaznika mogao identificirati svoje jake i slabe poduzetničke strane, kako bi ih mogao iskoristiti odnosno na njima raditi. Formirali smo timove koji su identificirali ideje i odabrali one koje smatraju najizglednijim poduzetničkim prilikama. Svaki tim je odabranu ideju koju smo kroz daljnje radionice razrađivali na način da korak po korak radimo poslovni plan.
Prvo smo od inicijalne ideje formulirane u nekoliko riječi radili širi opis zamišljenog, a potom smo identificirali koje proizvode i/ili usluge bismo nudili na tržištu, kojoj ciljanoj skupini kupaca, tko su naši potencijalni dobavljači i što bismo od njih trebali nabavljati, te tko su naši konkurenti (ali temeljno na zadovoljavanju istih potreba kupaca, a ne na prodaji istog proizvoda/usluge). Morali smo razmisliti i o marketinškim komponentama plana- lokaciji, cijeni, promociji, uz proizvod ili uslugu. Identificirati organizacijsku strukturu, te koji profil i koji broj djelatnika trebamo.
Naučili smo kako se računa plaća, što se smatra dugotrajnom imovinom i kako se nju prikazuje kao trošak (amortizacija). Sve to vodilo je procjeni potencijalnih prihoda i njihovom sučeljavanju s rashodima kako bismo utvrdili točku pokrića koja nam govori koliko proizvoda moramo prodati kako bismo bili „na nuli“, odnosno planirani rezultat- dobit ili gubitak. Željeli smo identificirati jesu li ideje timova zaista potencijalne poduzetničke prilike, odnosno imaju li svoje tržište- kupce i cijenu koju su spremni platiti dovoljno često da pothvat ostvaruje zadovoljavajuću dobit.
Gosti poduzetnici
Podršku su nam svojim gostovanjem na radionici pružili gosti-poduzetnci gospodin Vedran Stapić, suvlasnik tvrtke SLink, gospođica Ana Rogina, vlasnica Gerila obrta za poslovno savjetovanje, koji je usmjeren inovativnim pristupima marketingu, te gospođa Dubravka Borovac vlasnica DEA Lens d.o.o., poduzeća za proizvodnju i promet očne i instrumentalne optike, koja ima bogato dugogodišnje poduzetničko iskustvo. Osobito značajni bili su savjeti polaznicima kako ne smiju čekati da njihova ideja ostane negdje sastrane i da ju vrijeme pregazi, jer potpune informacije u dinamičnom vremenu brzih promjena u kojem živimo, nikada nećete imati. Trebate zacrtati cilj, krenuti prema njemu, a prepreka na putu jednu po jednu preskakati ne skidajući pogled sa svog cilja. Odvažnost, upornost i kontinuirani rad na sebi kroz cjeloživotno obrazovanje i praćenje trendova identificirani su kao ključni faktori uspjeha.
Svim polaznicima i gostima zahvaljujemo se na sudjelovanju i nadamo se da je ovo samo početak zajedničkih nastojanja da pokrenemo promjene, budemo proaktivni i sami budemo „krojači svoje sreće“.
Pratite nas na Web stranicama www.sios.hr i facebook profilu projekta A.C.T.I.V.E. Na facebook profilu se nalaze i fotografije sa radionica.